المشاركات الشائعة

الأحد، 10 يونيو 2012

قطة تعبر الطريق إسترها معاها ومعانا ياااااااااااااااااااارب(قصة قصيرة) بقلمى الحر


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كيف الحال ياشباب؟
يارب تكونوا بخير
شفتوا اللى حصل
حصل إيه
هقولكم دلوقتى عليه
خليكوا معايا
وركزوا أوى فى الحكاية
يحكى أن
قصدى يعنى
فى يوم من الأيام
فى الصباح الباكر
كنت ماشية رايحة شغلى
والطريق طبعآ طويل
أنا مش بمشى كل المسافة
لأ بركب الترام
المهم
يومها ياعينى شفت قطة
بتحاول تعدى الشارع
وإنتوا عارفين بقى الشوارع شكلها إيه اليومين دول
زحمة مووووووووووووووووووت وحاجة تخنق
وكفاية المدارس والجامعات
زحمت الدنيا أكتر
البنى آدمين نفسهم مش عارفين يمشوا 
يبقى إش حال القطط
ههههههههههههههههههه
نرجع بقى للقطة بتاعة حكايتنا
سمعت نونوتها الجميلة
وكأنها بتستجير بينا
طيب أنا كنت هعمل لها إيه
ده أنا بموووووووووووووت من الخوف لو عدت جنبى قطة
ياخرااااااااااااابى
المهم بصيت لها كدة بعنية آل إيه يعنى بعتذر لها
ههههههههههههههههههههه
لقيتها دورت وشها الناحية التانية
بتحاول تشوف حد غيرى يعديها
وكأن لسان حالها بيقولى
ياقاسية ياللى معندكيش قلب
وبعدها شفت ولد صغيور رايح الحضانة وماسك فى إيد مامته
الولد بص وشاف القطة
مامى مامى
قطة حلوة
عايز أشيلها وألعب بيها
مامته بصت له كدة بغضب وشدته بسرعة من إيده
وسمعتها بتقوله
دى قطة مش نظيفة وبنت شوارع 
راح الولد معيط وقال لها
ماليش دعوة أنا عايزها
وفجأة 
نزل حتة قلم على وش الولد
طرااااااااااااااخ
بصراحة قلبى كان هينخلع من بين ضلوعى
وقلت لها حرام عليكى
بصت لى كدة بنص عين ومشيت فى طريقها والولد برضه مستمر فى العياط
والقطة المسكينة عمالة تنونو فى حزن وأسى
بتدور على حد إبن حلال يعديها الشارع
كل ده وأنا واقفة مستنية الترام بتاعنا ييجى
هو الترام إتأخر كدة ليه؟
أووووووووووووووف
القطة دى صعبانة علية أووووووووى
وفجأة ظهر البطل الهمام اللى هيعديها الشارع
ههههههههههههههههههههههه
شاب ماشى وبمجرد ماشاف القطة
راح شايلها على إيده وعدى بيها الشارع
يااااااااااه
أخيرآ
وإنتهت المشكلة على كدة
الحمد لله
وجاء الترام وركبت
وقعدت أفكر فى الحكاية دى
حكاية القطة
وإفتكرت كمان أد إيه
ديننا بيوصينا نكون رحماء بالحيوانات
وسلام بقى ياشباب
ونلتقى بإذن الله عن قريب
مع حكاية جديدة من حكاياتى
والسلام عليكم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق